Tradycyjny wózek posiada cztery koła. Jednak wśród gwiazd zapanowała moda na wózki z 3 kołami i popularnością zaczynają dorównywać wózkom klasycznym. Koła mogą się także obracać lub nie. Oprócz tego, producenci oferują także kilka różnych materiałów, z których są one wykonane. Jak wybrać te najbardziej odpowiednie koła?
Między kołami obrotowymi i stałymi jest jedna podstawowa różnica. Te drugie pozwalają tylko na jazdę do przodu, co może znacznie utrudnić wykonanie niektórych manewrów. Koła skrętne pozwalają na czasowe ich zablokowanie, więc są znacznie praktyczniejszym rozwiązaniem. Koła zablokowane na stałe wymagają od rodziców lekkiego uniesienia wózka i skręcenia nim poprzez okręcenie go wokół osi. Jest to manewr dość trudny do wykonania zwłaszcza, jeśli w koszu zakupowym znajdują się cięższe rzeczy.
Trzy czy cztery koła?
Tradycyjny wózek posiada cztery koła. Wózek, który posiada trzy koła jest przeznaczony głównie dla rodziców uprawiających sporty. Wózki trójkołowe maja jedno koło z przodu i dwa z tyłu. Jest to świetne rozwiazanie zwłaszcza dla osób biegających oraz lubiących jazdę na rolkach. Co do rodziców, którzy decydują się na taki wózek, ale nie uprawiają sportów, opinie są bardzo różne. Jedni bardzo chwalą ten rodzaj wózka. Twierdzą, że jest naprawdę świetnym rozwiązaniem zwłaszcza na zatłoczonych chodnikach i w miejscach, gdzie dość trudno wykonać niektóre manewry. Inni uważają, że wózek trójkołowy jest mniej stabilny od tradycyjnego czterokołowego wózka. Według nich wózek ma niekiedy problemy z pokonywaniem przeszkód w postaci krawężników, a dodatkowo dość łatwo może się przechylić, gdy w koszu znajdują się zakupy.
Małe koła z przodu i duże z tyłu
Na rynku dostępne są modele, które mają mniejsze koła z przodu, a większe z tyłu. Jest to znacznie ułatwienie podczas wykonywania większość manewrów. Jednak niektórzy rodzice twierdzą, że takie rozwiązanie jest dobre tylko w przypadku przednich kół, które posiadają średnicę co najmniej 20 cm. Mniejsze koła utrudniają podjeżdżanie pod krawężniki i taki wózek ma trudności z jazdą po piasku i śniegu.
Koła małe czy duże?
Małe koła najczęściej wykonane są z pianki. Przeważnie stosuje się je w przypadku spacerówek. W gondolach raczej nie stosuje się tego rozwiązania. Wózek, który posiada małe koła z łatwością wykonuje wszystkie manewry. Jest on jednak przystosowany tylko do miejskich nawierzchni. Świetnie poradzi sobie na równych parkowych alejkach oraz chodnikach wykonanych z asfaltu. Niestety jazda takim wózkiem nie będzie komfortowa po dziurawych nawierzchniach, piasku oraz śniegu.
Duże koła są wykonane z pianki lub gumy i są wtedy pompowane. To rozwiązanie stosuje się zarówno w spacerówkach, jak i wózkach głębokich typu gondole i 2- lub 3w1. Zaletą tych kół jest możliwość ich użytkownika na każdym terenie. Świetnie sprawdzą się zwłaszcza na terenach nierównych, np. gruntowych, leśnych i polnych drogach, dziurawych chodnikach. Bardzo dobrze poradzą sobie także na wjeżdżanie na krawężniki o różnej wielkości.
Lepsze koła pompowane czy pełne?
Koła w wózkach dzielą się na dwa podstawowe rodzaje – piankowe i gumowe. Koła piankowe, zwane pełnymi, są wykonane z pianki czystej lub połączonej karczkiem. Natomiast koła gumowe są pompowane i składają się z opony oraz dętki. Koła pompowane znacznie lepiej radzą sobie z amortyzacją wstrząsów. Wózek wyposażony w ten rodzaj kół łatwiej się prowadzi, a dziecko nie odczuwa nierówności terenu. Ciśnienie wewnątrz kół umożliwia regulację. Rodzice mogą je zmniejszyć lub zwiększyć. Jedyną ich wadą jest waga. Koła wykonane z gumy są znacznie cięższe od kół wykonanych z pianki. Znacznie łatwiej można je także zniszczyć, np. poprzez nieuwagę koło może zostać przebite.
Koła piankowe są lżejsze i nie są aż tak narażone na uszkodzenia. Ich wadą jest na pewno gorsza amortyzacja wstrząsów. Dziecko znacznie bardziej odczuje każdą nierówność terenu, a odbije się ona także na samym wyglądzie kół. Powstały ubytek niestety nie jest łatwy do usunięcia i najczęściej rodzice muszą wymienić całe koło.